Orbitrek – alternatywa dla bieżni i rowerka stacjonarnego

Trening na orbitreku stanowi znakomitą alternatywę dla biegania na bieżni czy jazdy na rowerze stacjonarnym. Do tej pory orbitrek kojarzył się raczej z treningiem w klubie fitness, obecnie jednak na rynku dostępne jest coraz więcej modeli, które znakomicie sprawdzą się również w domu.

Mechanizm działania orbitreka

Najważniejszym parametrem, który decyduje o sposobie działania orbitreka, jest mechanizm odpowiadający za nadawanie oporu podczas ćwiczeń. Mamy tutaj do czynienia z podobnym podziałem jak w przypadku rowerów stacjonarnych. Możemy więc zdecydować się na orbitrek mechaniczny, magnetyczny lub elektromagnetyczny. Orbitrek wykorzystujący hamulec mechaniczny wystarczy do prostego treningu, zazwyczaj nie podsiada jednak innych zaawansowanych opcji. Nieco bardziej rozbudowanym rozwiązaniem są orbitreki magnetyczne. Są one dużo cichsze niż mechaniczne, mogą być również wyposażone w komputer treningowy, który pozwala na wybór programu dostosowanego do naszych wymagań. Najbardziej zaawansowaną opcją są oczywiście orbitreki elektromagnetyczne, które są bardzo niezawodne. Są też jednak odpowiednio droższe.

Czym kierować się przy wyborze orbitreka?

Wybierając orbitrek warto przede wszystkim skupić się na jakość jego wykonania. Pierwszą bardzo ważną rzeczą jest konstrukcja ramy. Powinna być ona jak najsztywniejsza. Orbitrek powinien być również stabilny. Zdecydowanie nie powinien on kołysać się podczas ćwiczeń, może to być bowiem niebezpieczne dla użytkownika. Istotnym parametrem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest wielkość koła zamachowego. Wbrew pozorom nie jest tak, że im większe, tym lepsze. Wielkość koła zamachowego powinna być bowiem dostosowana do wzrostu osoby ćwiczącej. Na rynku dostępne są orbitreki z napędem tylnym i przednim. Rozwiązania te nie wpływają na intensywność treningu, ale wymuszają rozstaw stop podczas treningu, co może mieć pewne znaczenie dla komfortu osoby ćwiczącej.

Dobór orbitreka do warunków osoby ćwiczącej

Jak wspomniano już wcześniej jednym z parametrów, na które wpływa wzrost osoby ćwiczącej, jest wielkość koła zamachowego. Im niższa osoba, tym koło powinno być mniejsze. Bardzo ważnym aspektem jest również długość kroku orbitreka. Osoby wysokie, mierzące powyżej 180 cm, powinny zdecydować się na orbitrek o długości kroku 40 cm. Z kolei dla osób o wzroście poniżej 165 cm najlepszy będzie sprzęt o długości kroku 35 cm. Jest to ważna kwestia, wpływa bowiem na wygodę treningu, co może mieć przełożenie na jego efektywność. Przy nieprawidłowo dobranej długości kroku orbitrek może być bowiem trudniejszy w eksploatacji.

Orbitrek – sposób na przyjemne odchudzanie

Obecnie ludzie coraz częściej ćwiczą w zaciszu domowym. Liczba ta wzrosła głównie podczas pandemii, kiedy to dostęp do siłowni został odcięty. W ofercie sklepów sportowych do wyboru jest cała gama sprzętów, z których każdy może korzystać we własnym domu. Jednym z najpopularniejszych jest orbitrek.

Orbitrek czasem nazywany jest rowerem eliptycznym. Jest to ciekawe urządzenie, ponieważ łączy w sobie funkcje kilku innych sprzętów:

– rowerka stacjonarnego

– bieżni magnetycznej

– steppera

Dzięki tej wszechstronności podczas jednego treningu zaangażowane są jednocześnie mięśnie nóg, rąk, brzucha oraz pleców. To także oszczędność przestrzeni, ponieważ ćwiczenia można wykonywać mając jedno urządzenie, które nie zajmuje dużo miejsca. Poza tym ćwicząc można jednocześnie oglądać telewizję lub słuchać muzyki.

Co dają ćwiczenia na orbitreku?

Regularne ćwiczenia przynoszą mnóstwo korzyści dla organizmu. Łatwa obsługa orbitreka i bezpieczne ćwiczenia pozwalają w przyjemny sposób zrzucić nadmiarowe kilogramy i ukształtować sylwetkę oraz poprawić kondycję. Dodatkowo można wzmocnić mięśnie prawie całego ciała i poprawić swoją koordynację ruchową. Konstrukcja orbitreka sprawia, że ćwiczenia na nim są o wiele bardziej przyjazne dla stawów, niż chociażby przy tradycyjnym bieganiu. Z tego względu też sprzęt ten jest polecany osobom, które wracają do sportu po kontuzjach.

Jak ćwiczyć na orbitreku?

Zaczynając swoją przygodę z tym sprzętem warto dowiedzieć się, jak poprawnie ustawiać stopy oraz jaką postawę przyjąć podczas ćwiczeń. Przyjmuje się, że organizm człowieka zaczyna spalać tłuszcz po około 20 minutach treningu. Stąd też optymalna długość ćwiczeń powinna wynosić minimum 30 minut. Zaczynając swoją przygodę z treningami trzeba jednak stopniowo wprowadzać je do swoich codziennych obowiązków. Na początku najlepiej będzie wykonywać je co drugi dzień, zaczynając od 10-15 minut. Następnie co kilka dni zwiększać długość trwania biegu, aż dojdziemy do przynajmniej 30 minut. Z czasem można też zacząć wykonywać treningi częściej.

Rodzaje orbitreków

Chcąc zakupić sprzęt do domu stajemy przed dużym wyborem. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru jest maksymalny poziom obciążenia. Zazwyczaj jest to od 100 do 150 kilogramów. Z tym też wiąże się ilość miejsca, jaką urządzenie będzie zajmować. Obecnie na rynku dostępne są orbitreki magnetyczne, mechaniczne i elektromagnetyczne. W orbitreku magnetycznym opór stwarzają magnesy umieszczone wokół koła zamachowego, przez co praca urządzenia jest cichsza. W mechanicznym natomiast tarcie wytwarzane jest przez hamulec i pracę paska klinowego. Tutaj mamy do czynienia z głośniejszymi dźwiękami. W orbitreku elektromagnetycznym mamy pole elektromagnetyczne i za pomocą komputera steruje się elektromagnesami. Poza rodzajem orbitreka warto też zwrócić uwagę na funkcje dodatkowe, które są oferowane. Większość urządzeń posiada elektroniczny ekran. Wyświetlane mogą być informacje takie jak: tętno, ilość spalonych kalorii, czas ćwiczeń, przebiegnięty dystans.

Orbitrek – co to jest, do czego służy, jakie przynosi korzyści

Czym jest orbitrek?

Orbitrek to jeden z przyrządów do ćwiczeń przeznaczony do użytkowania zarówno przez profesjonalistów, jak również amatorów. Można go z powodzeniem stosować w klubach fitness, siłowniach, ale też w domowym zaciszu. Sprzęt ten dostępny jest w wersji stacjonarnej lub mobilnej. Zainstalować go można zarówno w pomieszczeniu i na zewnątrz. Do każdego z tych miejsc dostosowany jest odpowiedni model. Wersja na dwór jest prosta w konstrukcji, łatwa w czyszczeniu i konserwacji oraz pozbawiona elektronicznych części, by nie zostały uszkodzone przez zmienne warunki atmosferyczne.

Jak można wykorzystać orbitrek?

Podstawową funkcją orbitreku jest wykonywanie ćwiczeń kardio, aerobowych czy też siłowych. Praca z tym sprzętem polega na naprzemiennym poruszaniu rękami i nogami. Zachowana jest tu przeciwstawna stronność – kiedy w przód idzie prawa ręka to również lewa noga, a wówczas lewa noga i ręka idą w tył. Podobnie jest w ćwiczeniach z wykorzystaniem kijków do nordic walking. Można powiedzieć, że orbitrek jest rodzajem sprzętu opartego na tej właśnie technice.

Poziom, tempo oraz czas trwania ćwiczeń trzeba dostosować do swojej kondycji fizycznej i indywidualnych możliwości. Przed rozpoczęciem treningu warto skonsultować się z lekarzem – szczególnie w przypadku występowania jakichś dolegliwości ze strony układu krążenia lub kostno-stawowego. Orbitrek wykorzystywany jest także w zabiegach fizjoterapeutycznych i rehabilitacji, jednak tam są stosowane inne metody niż w trakcie np. treningu siłowego czy kardio.

Orbitrek może być wykorzystywany jako sprzęt wspierający inne ćwiczenia. Przed każdym treningiem warto zrobić odpowiednią rozgrzewkę przygotowującą do wysiłku. Można skorzystać z porady trenera personalnego lub doświadczonego zawodnika. W Internecie dostępne są również filmiki z gotowymi sesjami rozgrzewkowymi. Warto wybierać te, które są prowadzone przez profesjonalistów.

Jakie korzyści przynosi ćwiczenie na orbitreku?

Ćwiczenie na orbitreku regularnie (2-3 razy w tygodniu w odstępie 1-2 dni) przynosi widoczne efekty. Można do nich zaliczyć m.in.:

– spalanie tkanki tłuszczowej;

– wzmocnienie mięśni (pośladki, ramiona, nogi, plecy, barki);

– zwiększenie wydolności układu oddechowego;

– usprawnienie pracy serca oraz układu krążenia;

– poprawa ruchomości stawów.

Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego, wylewu krwi czy udaru mózgu, jak również wzmacnia się układ kostno-stawowy.